Week Oostenrijk - Reisverslagen van Hans en Dominique Koffeman - WaarBenJij.nu Week Oostenrijk - Reisverslagen van Hans en Dominique Koffeman - WaarBenJij.nu

Week Oostenrijk

Mijn moeder had een wens: Naar de plaats waar de 'Soud of Music' is opgenomen. Nou, wat doe je dan. Dan pak je, je spullen in, regelt een hotelletje en gaat op weg naar Salzburg. Ook onze hond hebben we meegenomen. Het enige waar je aan moet denken is dat je, je hond laat enten tegen Rabius (hondsdolheid) en hou altijd je penning bij je. Anders kan je hond meegenomen worden door de politie.
Als we gaan rijden, rijden we 's nachts. Dan kom je 's ochtends aan en heb je dus een dag extra. De adrenaline van het-op-vakantie-zijn houdt je wel wakker. We kwamen aan, 's ochtends vroeg in het historische Salzburg. Je ziet het slot op de berg boven de stad en de mensen zijn zo vriendelijk. Veel toeristen waren al op de been en liepen door elkaar heen met hun fototoestellen in de aanslag. We lopen de brug met slotjes over en kijken over de Donau. Eenmaal over de brug heb je het geboortehuis van Mozart. Wij zijn echte muziekliefhebbers dus gingen daar vol verwachting naar binnen. Je leert er van alles over de geschiedenis van Mozart, de eenzaamheid in de familie en de opera's die vandaag de dag nog uitgevoerd worden.
Bijzonder, helaas mochten we nergens foto's van maken.
We slenteren de rest van de dag lekker door de stad en gaan 's avonds naar het hotel. We hebben een hotel zo'n 15 KM buiten Salzburg geboekt. Een klein dorpje waarvan de hoofdweg overgaat in een voetpad die leidt tot een waterval.
De waterval hebben Hans, mijn moeder en ik van onderaf bekeken. Hans en ik zijn nog hoger geklommen en hebben de waterval ook van boven bekeken. Het was al avond en dus donker. Eigenlijk was het niet meer verantwoord daar te lopen maar we wilden perse de top halen. Op de terugweg was het allemaal erg spannend, we zagen geen hand voor ogen tot plotseling alle vuurvliegjes zich ontstaken. Ze vormden een verlicht pad naar beneden, heel bijzonder!
In die week hebben we Hellbrun Palace bezocht. Hierbij ook de zogeheten Trick Fountains. Erg spectaculair wat ze met wateraandrijving allemaal hebben gemaakt! Zeker leuk om op een warme dag te gaan bekijken, want geloof me, je komt er drijfnat vandaan!
In het park achter de fonteinen staat een glazen prieel... Juist! Die van de Sound of Music. Na het lied: I am 16 going on 17 gezongen te hebben zijn we richting hotel gegaan.
Het hotel waar we verbleven was een zeer goedkoop hotel, voor 159,- per persoon hadden we vol pension voor 6 dagen. De kamers zijn voorzien van een eigen badkamer maar alles is wel wat verouderd, maar wat wil je voor 159,- euro. Elke ochtend is er ruime keuze aan het ontbijt en ook 's avonds is het eten er lekker en gevarieerd.
Het hoogtepunt van de vakantie waren de ijsgrotten. Iets wat je absoluut niet mag overslaan als je in Oostenrijk bent! De klim naar de grot alleen al is een belevenis. Je kijkt boven alles uit en ziet de Donau als een ieniemienie stroompje van boven af. We troffen het met het weer, het was warm maar ook weer niet te warm. Het laatste stuk loop je overdekt in verband met alle stenen die naar beneden komen. Dan, als je boven bent, moet je je warm aankleden. Neem dus warme kleding mee voor je aan de klim begint. Wij hadden gewoon een trainingsbroek en een winterjas mee, trainingsbroek over de korte broek, jas aan en voilá! Ons hondje had Hans in een sjaal gewikkeld en onder zijn jas gedaan. Hij is dus met alles gewoon mee geweest, hij heeft heerlijk geslapen!
Als je naar binnen stapt voel je de koude lucht tegen de warme lucht slaan, er ontstaat orkaankracht! Eenmaal binnen is het rustig maar vooral koud. Het is daar altijd -2, en als je uit een temperatuur van 25 graden stapt is dat een groot verschil. Maar alle trapjes en hobbels zorgen er wel voor dat je warm wordt. Met een olielamp begin je je tocht van meer dan duizend treden. De begeleider ontsteekt dan magnesium achter het ijs waardoor je allemaal mooie kleuren in het ijs ziet. Echt ongelofelijk dat zoiets bestaat. Ook zijn we naar Burg HohenWerfen geweest, vlakbij de ijsgrotten. Heel leuk, er worden roofvogel shows gegeven en je leert veel over de geschiedenis van Oostenrijk. Ook zijn we in Festung Hohen Salzburg geweest, dit vond ik minder spectaculair. Naast dat er veel minder te zien en te leren viel, waren honden vrijwel nergens toegestaan. Daardoor moest steeds een van ons beiden buiten wachten. Wat leuk voor mijn moeder was, was dat ze marionetten hadden. En dan het thema van de Sound of Music, ze kon haar hart ophalen.
Toen de 6 dagen Salzburg voorbij waren gevlogen zijn we doorgereden naar Wenen. De stad is massaler, toeristischer en onpersoonlijker dan Salzburg. Ook zie je er minder van de Historie dan in Salzburg. Maar evengoed een hele mooie stad. We zijn door tuinen gelopen en hebben lekker souvenirs geshopt. Als kers op de taart hebben we natuurlijk het paleis van Sissi bezocht. Ons hondje mocht niet mee naar binnen, hierdoor heeft Hans een hele middag zich buiten de muren van het paleis moeten vermaken. Hans was al eerder in het paleis geweest dus offerde zich op.
Het paleis was geweldig! Dat mensen handen zoiets kunnen maken. Maar ook het verdriet en de eenzaamheid van de prinses... Haar eenzaamheid voel je als je binnen stapt, het verdriet hangt er nog. De tuinen achter het paleis zijn ook onbeschrijfelijk mooi. Als ik Sissi was, zou ik de hele dag buiten zijn geweest.
Het hotel waar we in vertoefden was IETS mooier dan het hotel in Salzburg. In de garage onder het hotel ben ik op de foto gegaan met mijn 'need-for-speed' auto: een Nissan Skyline. De hallen van het hotel waren vergelijkbaar met het hotel van Sissi en het zwembad was ook niet over te klagen.
Dat was onze laatste nacht in Oostenrijk, de volgende dag zijn we terug naar Nederland gereden.
Eenmaal thuis kwam ik er achter dat mijn mobiel en portemonnee met daarin mijn legitimatie, bankpas en rijbewijs nog in de kluis in het hotel lagen! Gelukkig goede service en ik heb ze weer terug gekregen.
Zo is er elke keer wat als wij van vakantie terug komen.